Thema’s > Verkeer
Reservebril
Alle brildragende chauffeurs zijn in Spanje verplicht om een reserve-exemplaar bij zich te hebben. Dat geldt ook voor een set reservelampjes. En één gevarendriehoek is niet genoeg voor de Spanjaarden. In dit land is het wettelijk verplicht om twéé gevarendriehoeken in de auto te hebben! Zodat je er, in geval van nood, eentje achter én eentje vóór je auto kunt plaatsen.
Nieuwe wegen
In Spanje wordt er volop aan de weg gewerkt. Onder meer voor een naadloze aansluiting van de Spaanse autosnelwegen op de Portugese. Twee nieuwe (stukken) snelweg zijn vorig jaar opgeleverd:
Autovía Central: het weggedeelte van Ibi naar Castalla. Tijdwinst: de afstand tussen Alicante (aan de kust) en Alcoy (in het binnenland) is nu in slechts 30 minuten te overbruggen.
De A30: tussen Murcia en Albacete is een nieuw stuk weg aan-gelegd (nu klaar tot Venta del Olivio).
Voor 2003 in de planning: het weggedeelte Barranco de la Batalla. Samen met de rondweg van Alcoy en het weggedeelte tussen Cocentaina en Albaida zal de Autovía del Mediterráneo dan geheel voltooid zijn. De steden Alicante en Valencia zijn dan door het binnenland met elkaar verbonden.
Somport-tunnel
De Somport-tunnel vormt sinds 2003 de verbinding tussen Zaragoza (N-330, Spanje) en Pau (N-134, Frankrijk). U vindt de tunnel ter hoogte van Candanchu.
Deze tunnel is nu de derde belangrijke doorgang door de Pyreneeën. Hij is dan ook aangelegd met de bedoeling de doorgangen van Irún en La Jonquera te ontlasten van het vele (vracht-)verkeer.
Reeds in 1991 werd er tussen de Spaanse en Franse overheid een overeenkomst getekend voor de aanleg van deze tunnel. Door de twee grote ongelukken in de twee tunnels van de Alpen werden de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd. Lering getrokken uit deze twee ongevallen heeft men de veiligheids- en preventievoorzieningen in de Somport-tunnel nauw onder de loep genomen. Het aantal nooduitgangen aan de Spaanse kant werd verdubbeld en Frankrijk, die geen enkele nooduitgang aan zijn kant had, heeft deze moeten aanleggen.
Helaas sluit de tunnel aan de Franse kant nog niet aan op de autoweg Bordeaux-Toulouse en moet men nog door het centrum van verschillende Franse dorpen.
Afwijkende verkeersregels
Alle verkeer van rechts, ook het langzame, heeft voorrang (uitgezonderd op voorrangswegen).
Een verkeerslicht waarvan zowel het groene als het oranje licht brandt, betekent: houd je gereed om te stoppen.
Rijdende trams mag je uitsluitend rechts passeren.
Trams die bij een halte stoppen, mogen, wanneer passagiers in- of uitstappen, niet gepasseerd worden.
In grote steden wisselt het parkeerverbod op de 1e en de 15e van de maand (staat op de borden vermeld).
Ook vaak in grote steden een O.R.A.-zone voor betaald parkeren. Parkeertickets koop je bij de tabakswinkel.
Bergregel 1.: op bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer.
Bergregel 2.: op bergwegen is het verplicht om vóór onoverzichtelijke bochten te claxonneren.
Auto’s slepen door particulieren is verboden.
De maximumsnelheid
Binnen de bebouwde kom kun je in Spanje net doen alsof je thuis bent. Ook daar geldt namelijk een maximumsnelheid van 50 km/h. Buiten de bebouwde kom gelden er echter lágere snelheden voor auto’s met caravan.
Binnen de bebouwde kom: 50 km/h; buiten de bebouwde kom: 90 km/h(auto’s met caravan: 70 km/h). Op wegen met twee of meer rijstroken in één rijrichting: 100 km/h(auto’s met caravan: 80 km/h). Op auto(snel)wegen: 120 km/h(auto’s met caravan: 80 km/h).
Veiligheidshesje
Voor Spanjaarden en Italianen is het op straffe van een boete verplicht om een fluorescerend veiligheidshesje in de auto mee te voeren. Volgens Europese wetten kunnen toeristen daartoe niet toe worden gedwongen. Omdat veel agenten niet op de hoogte zijn van deze regels, adviseert de ANWB toch om veiligheidshesjes mee te nemen. Daarmee wordt een ingewikkelde discussie met een lokale diender vermeden.
Verkeersboetes
Automobilisten die zich in dit thuisland van Sinterklaas niet netjes gedragen, krijgen meteen de zwarte Piet toegespeeld. Er wordt gestrooid met verkeersboetes. Bovendien moeten hoge verkeersboetes (vooral bij het overschrijden van de ononderbroken middenlijn!) vaak meteen contant worden betaald.
Opmerkelijk: bij boetes tot 75 (voor kleine overtredingen) speelt de Spaanse politie voor Sinterklaas. Bij directe betaling krijgt je namelijk een korting van 20 procent op het totale boetebedrag.
Snelheidsovertreding: tot 10 procent van de maximumsnelheid 100, tot 20 procent 120, tot 30 procent 150, tot 40 procent 180 en tot 50 procent 300.
Overtreden inhaalverbod/overschrijden doorgetrokken witte streep: vanaf 80.
Door rood licht rijden: van 300 tot 600 plús eventueel intrekking van het rijbewijs.
Rijden zonder veiligheidsgordel (op voor- én achterbank verplicht): 100.
Rijden onder invloed van alcohol (= boven 0,5 promille) valt, volgens de nieuwe Verkeerswet in de categorie ‘zeer zware overtredingen.’ Met soms zéér verstrekkende gevolgen. Zoals: een boete van 302 tot 602 plús automatische intrekking van het rijbewijs gedurende 3 tot 6 maanden. Of een boete van 94 tot 1.503 plús automatische intrekking van het rijbewijs gedurende maximaal een jaar óf ’n definitieve intrekking. Het toezicht op rijden onder invloed is aanzienlijk verscherpt.
Pech onderweg
Bij autopech in Spanje kun je de wegenwachthulp inroepen van de RACE (Real Automóvil Club de España). Tenminste, wanneer je in het bezit bent van de Internationale Reis- en Kredietbrief Plus. De Spaanse wegenwacht bereik je via een praatpaal of via het ANWB-steunpunt Barcelona, telefoon: 93-5080303 (tussen 9 en 22 uur).
Daarnaast heeft de ANWB nog een tweede steunpunt in Benidorm (op werkdagen bereikbaar van 10 tot 12 uur), telefoon: 96-5858926.
Buiten de kantooruren van deze steunpunten kun je vanuit Spanje 24 uur per dag contact opnemen met de ANWB Alarmcentrale in Den Haag, telefoon (vanuit Spanje): 0031-70-3141414.
Het Spaanse alarmnummer voor politie, ambulance en brandweer is 112.
ECE 70 markering op caravans
Indien de combinatie van uw auto en caravan langer dan 12 meter is, is het in Spanje sinds 2011 verplicht om de ECE 70 markeringen achter op de caravan te hebben. Deze regel geldt voor zowel Spanjaarden als buitenlanders. De eisen die ana de platen gesteld worden staan beschreven op http://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1999-1826 Artikel V-6. “VEHÍCULO LARGO”.
De markeringen zijn in Spanje te koop bij verschillende, maar niet alle, benzinestations, autohandelaren en autodealers. Beter is deze zogeheten ECE-70-markeringsborden gewoon in Nederland te kopen, om te voorkomen dat u voor een dilemma geplaatst wordt en de Spaanse verkoper gebruik maakt van de situatie en u woekerprijzen rekent. Normale prijzen variëren van ca. 15 euro per stuk tot een paar tientjes per set.
Pas wel op met het aanbrengen van deze markeringen in Nederland. Hier is het niet toegestaan om deze markeringen te voeren op aanhangers/caravan die lichter zijn dan 3500Kg (Bron: RDW artikel 5.12.65). Als u een caravan heeft die lichter is dan 3500 Kg is het meest effectieve dus de markeringen pas te plaatsen in Spanje, maar voor uw terugkeer weer te verwijderen, of (al dan niet tijdelijk) te overplakken.
Nog een laatste waarschuwing: in de officiële documenten wordt gesproken over een aluminium plaat van 1.4 mm dik met een tolerantie van ± 0,1 mm; ons is niet bekend of het gebruik van stickers als markering worden beboet.
Bronnen:
- Spaanse Staatscourant, Boletín del Estado
- De genoemde websites